web analytics

Kan jeg tabe 20 kilo på 6 måneder?

Jeg vil tabe 20 kilo på 6 måneder.

Sodavand er klart mit svageste punkt, men andre gode sager som slik, kage og pizza er også ting, som jeg af til stifter bekendtskab med.

Men nu skal den usunde livsstil stoppe. Jeg kan mærke, at energien er sværere at holde oppe hele dagen end før. Tøjet, som er gemt i 4-5 år, kan stadig ikke passes som før. Osv… 🙂

Disse 3 ting skal gøre, at jeg taber 20 kilo:

Jeg har tænkt mig at tage nogle få skridt ad gangen, for at gøre det mere overskueligt for mig selv. Jeg vil starte med 3 ting.

  • Sodavanden skal droppes, men jeg kan ved store cravings efter denne vidunderdrik snuppe en pepsi max eller lignende.
  • Jeg cykler 8 km hver vej til og fra arbejde. Derudover vil jeg tage i svømmeren og svømme (eller hvad man kalder det, som jeg gør) i 30 min om morgenen inden arbejde.
  • Jeg vil ændre mine morgenmadsvaner fra ingenting eller usund morgenmad til havregryn med lidt letmælk samt 30-40 g proteinpulver shaket med vand.

Efter den første måned vil jeg så småt rette til i middags- og aftenmåltider, så kalorieindtaget kommer ned og rammer omkring 2000 kcal om dagen. Jeg ved, at en ændring i mine sodavandsvaner vil give mig en 3-4 kilo på kort sigt. Motionen skal også give lidt. Det er helt sikkert en livsstils- og holdningsændring, som skal til. Jeg mener, nu laver jeg et indlæg om det. 🙂 Det presser mig lidt mere til at komme i mål med tingene.

Min situation nu er, at det ikke bliver til megen motion, desværre. Jeg tager det offentlige til og fra arbejde – et arbejde, hvor jeg sidder ved et skrivebord foran en computer det meste af tiden. Så motion skal prioriteres. På mit arbejde er jeg omgivet af kategorichefer, som gerne deler smagsprøver ud på nye slik-, chokoladebar- eller sodavandsvarianter. Stedet, hvor disse smagsprøver udstilles, er selvfølgelig lige ved siden af mit bord… Viljestyrke kræves!

Hvis nogen overhovedet læser dette – har du nogle gode og simple råd, som du vil dele?

Tim

  1. Anette left a comment on 30. marts 2017 at 20:27

    Havregrød om morgnen mætter mere end havregryn med mælk. Der kan du også snige lidt grønt ind ved at koge æbletern med, eller servere med en kompot.
    En måde at begrænse sukker er at erstatte det med honning når muligt, husk at honning mister noget af sit gavnlige hvis det bliver meget varmt, så hvis den skal i teen så vent lige til den er drikke klar i temperatur. Honning er et sunder sukker + det ofte søder du bruger generelt 70 g honning når du ville bruge 100 g sukker, samtidig er der nogle næringsstoffer i.
    Husk din frokost.
    For at nemmere ikke smage på guffet, så hav sund guf med selv.
    Råkost, mætter og er sundt… kan laves i andet end æble+gulerod, prøv 1/3 revet rødbed + 2/3 revet gulerod lidt rucula salat (eller andre små blade) når den serveres tager du lidt salte nødder eller krutoner (knas+salt) og marinerede hvidløg med lidt olie (lidt stærkt + cremet) de 2 ting går godt til rødbeden.
    En stegeso gør det nemt at lave god sund mad, men det tager tid (hvor den passer sig selv i ovnen) så det bedst hvis du har en fri eftermiddag.
    erstat halvdelen af kartoflerne i en mos med andet grønt (gulerøder, pastinak, stokken fra blomkål ectra)
    god fornøjelse

Leave a Comment

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *